Klant aan het woord

Driebergen Accountants kent de weg in alle sectoren. Fresh & Food, Bouw & Vastgoed, Business to Business-dienstverlening en Not for Profit zijn echter de gebieden waarop we ons door ervaring en bijzondere interesse ‘specialist’ mogen noemen. Ons klantenpakket is mooi en divers. In elke editie van HELDER bieden we daaruit één bedrijf of organisatie een platform om over de eigen activiteiten te vertellen.

Koen Heijl:

‘De klant optimaal bedienen, daar worden we blij van’

Natuurlijk, als Rijnsburgse accountants hebben we veel klanten in de bloemen. Toch kozen we nu voor W.K. Heyl jr. B.V. En daar is een goede reden voor. Recht tegenover het bestaande pand van het bedrijf (Jupiter 151 in Honselersdijk) verschijnen de contouren van een nieuwbouwproject. Indrukwekkend, want maar liefst drie keer zo groot. Een gesprek met Koen Heijl (35) die het van oorsprong Warmondse bedrijf samen met zijn broer Bram (41) leidt. Over de geheimen van succes…!

Beperking, efficiency en dienstbaarheid…, drie woorden die Koen steeds noemt als het over het bedrijf gaat dat zijn vader ooit begon. Maar, enige ‘eigenzinnigheid’ is beide generaties ook niet vreemd. 1973 is het als vader Heijl – net als vele anderen – de stoute lijnrijdersschoenen aantrekt en met een eerste vrachtje bloemen naar Duitsland vertrekt. Hij komt terecht in en rond de plaatsen Braunschweig en Wolfsburg, krijgt er snel voet aan de grond en weet het aantal lijnen vlot uit te breiden.


Zonde

Het duurt niet lang voordat de ras-ondernemer doorheeft dat efficiency hem een betere winst kan brengen. Koen: ‘Hij vond het oprecht zonde dat overgebleven bloemen op de ene lijn voor een habbekrats naar de ‘losmaker’ gingen, terwijl een andere lijn ze juist tekort kwam. Al heel snel begon hij daarom met levering op bestelling. Eerst gaf hij per telefoon door wat er gekocht en dus in voorraad was. Toen de fax voor de gewone man beschikbaar kwam, zette hij zo’n apparaat – gratis – bij de klant neer. Een kwestie van gemak, service en klantenbinding, zo vond hij.’

Het traditionele lijnrijden stierf daardoor al vroeg uit bij W.K. Heyl. Alles ging op bestelling en het succes werd alleen maar groter. ‘De kracht zit op veel plekken in de beperking’, vertelt Koen. ‘We maken nog steeds diverse bewuste keuzes. Bijvoorbeeld om uitsluitend bloemisten te bedienen. En om alleen maar ‘ja’ tegen een nieuwe klant te zeggen als we er niet voor hoeven om te rijden.’

"Die dienstbaarheid is waar het hier om draait. Maar daar kunnen we alleen voor zorgen dankzij vergaande efficiency'

Blij

Het succes bleef dus, ook nadat Koen en Bram het bedrijf in 2008 van hun vader overnamen. Dienstbaarheid geldt voor de twee broers en hun ruim 100 medewerkers daarbij als belangrijkste drijfveer. Koen: ‘We worden blij als we de klant optimaal kunnen bedienen. Dáár doen we het voor. De groei die W.K. Heyl doormaakt, komt dan ook vooral door het feit dat steeds meer bloemisten voor onze service kiezen. Maar zeker ook doordat we méér leveren aan bestaande klanten. We voegden bijvoorbeeld ‘trends’ (potjes, folies, draad e.d., red.) aan ons assortiment toe. En om de service en het aantrekkelijke prijsniveau te kunnen blijven hanteren, kiezen we bij de werving van nieuwe klanten nog steeds heel bewust voor gebiedssegmentatie.’

‘Unsere Service ist Ihr Gewinn’, luidt de slogan van W.K. Heyl al vele jaren. En het blijkt voor de bloemist geen lege huls. Met drie levermomenten per week weet die zich altijd verzekerd van superverse producten. Wie zich uiterlijk om 16.00 uur op de dag ervoor in de webshop meldt, vindt zijn bestelling de volgende ochtend vóór 07.00 uur keurig afgeleverd in de winkel. Koen: ‘Die dienstbaarheid is waar het hier om draait. Maar daar kunnen we alleen voor zorgen dankzij vergaande efficiency. Dát is een absolute must in alle processen. Van inkoop, verwerking en verkoop tot orderpicking, vervoer en geldstromen. Steeds met als voornaamste doel de bloemist alle zorgen uit handen te nemen, zodat hij – of zij natuurlijk – de aandacht volledig aan het creatieve aspect van het vak kan geven.’

Krat

Eigenzinnig? Ja, bij tijd en wijle nog altijd. Zo ontwikkelde W.K. Heyl onlangs geheel in eigen beheer een nieuwe bloemenkrat. Opnieuw een mooie stap naar meer succes. Ruim een kilo lichter en goed voor 9% meer volume in de opvallende groene vrachtauto’s die de vele regionale distributiecentra in het afzetgebied beleveren. Van daaruit brengen plaatselijke chauffeurs de producten naar zo’n 1.000 aangesloten bloemisten. Koen: ‘Ons nieuwe pand biedt ruimte voor meer groei. Dat is weliswaar geen doel op zich, maar wel een mooi middel om in ontwikkeling te blijven. Niet alleen als het gaat om de processen, maar ook interessant voor onze mensen én voor onszelf.’